V první polovině 90. let se začal psát další příběh zajímavého vozu na našich silnicích. Toho času se vydává pan Michal B. do Londýna na zimní dovolenou.
Cesta k vozu
Psal se prosinec roku 1993, kdy Michal se svým kamarádem usedají na palubu dálkového autobusu z Prahy do Londýna. Už na začátku cesty věděli, že zpět se budou vracet autem.
Cesta k vozu byla naprosto běžná v dané době – v Londýně Michal kupuje noviny a hledá auta v místním periodiku, okamžitě ho zaujme sekce s vozy LEFT HAND DRIVE, resp. vozy s levostranným řízením. Michal možná tušil, že se postupem času u nás zpřísní podmínky pro provoz aut s pravostranným řízením, které je dodnes ve Velké Británii běžné.
V sekci vozů s levostranným řízením nalezne HONDU PRELUDE 3. generace. Cena se pohybuje v rozmezí 3000 až 3200 GBP. Tu se následně podařilo usmlouvat (s pomocí kamaráda, jenž hovořil plynně anglicky). Michal vzpomíná, že se cena po přepočtu pohybovala okolo 150 tis. Kč.
![](https://90sczechroads.cz/wp-content/uploads/2022/02/img012.jpg)
Z Anglie do Frýdku
Prelude, původem z Kalifornie, vyráží do svého nového domova. Cesta zpět do Česka proběhla bez sebemenšího problému.
Pár dnů po příjezdu do České republiky se Michal konečně odhodlal vůz přihlásit. Zjistil však, že k řádnému přihlášení a proclení potřebuje dokument o příjezdu ze zahraničí. Ten si však zapomněl převzít při vstupu na české území. K Michalovu štěstí byly už rozděleny republiky. Vyrazil s vozem na Slovensko a přechodem Bílá-Bumbálka zpět, kde už na potvrzení o příjezdu nezapomněl. Auto bylo následně v pořádku přihlášeno a obdrželo české poznávací značky.
Leč byla Prelude 3. generace relativně zánovním vozem (v prodeji se objevila v roce 1987), úspěšná cesta zpět byla obrovským štěstím, poněvadž po měsíci provozu v České republice vypadla poloosa z převodovky. Bylo zjištěno, že vozu chyběla koncovka homokinetického kloubu – daný díl se pravděpodobně předchozímu majiteli ulomil 5 mm za závlačkou. Pozice závlačky poloosy byla zkrácena, za pomocí soustruhu, o 5 mm. Poloosa se nakonec zasadila zpět do převodovky a všechno opět fungovalo, jak mělo.
![](https://90sczechroads.cz/wp-content/uploads/2022/02/img013.jpg)
Život s vozem
Michal dodnes vzpomíná, jak byla Prelude krásně čistá a voněla. Blankytně modrý, semišový interiér doplňoval zářivě bílou barvu exteriéru. Nastávající manželka byla z auta velmi nadšená. Koneckonců, komu se poštěstilo vlastnit vůz s vyklápěcími světly? V první polovině 90. let to byla absolutní bomba! Toho času bydleli s manželkou v panelovém domě, vůz se na parkovišti vyjímal mezi ostatními. Prelude se zapsala zlatým písmem do života manželů Bukovjanových. Vezla je ke svatebnímu oltáři.
![](https://90sczechroads.cz/wp-content/uploads/2022/02/img014.jpg)
Podceňovat opravy se nemá…
Po několika letech Michal auto prodal svému kamarádovi. Varoval ho, že motor nemá originální olejové víčko a je nezbytně nutné jej vyměnit, protože mohlo prosakovat. Kamarád slíbil, že vše zařídí během výměny kapalin, jež byla součástí prvního servisu. Termín servisu se nejspíše stále odkládal, což vyústilo k situaci, kdy byl při rychlé jízdě po dálnici zadřen motor.
Není známo, co bylo s vozem dál. Je však možné, že byl motor vyměněn a vůz ještě dlouho brázdil našimi silnicemi.
Zdroj: soukromý archiv pana Adama Bukovjana. Děkuji za zaslání a důvěru.