Z cest (80. léta)

PRAHA, 80. LÉTA

„V roce 1980 se začaly objevovat ve vládních kolonách podivné šestsetřináctky. Pro nejvyšší stranické a vládní činitele ČSSR byl vyvinut nový typ osobní Tatry, nesoucí název TATRA 613 S, neboli Speciál.

Tatry 613 S se přidělovaly výhradně k potřebám Vlády ČSSR a Ústředního výboru KSČ. S minimálními výjimkami je k užívání též dostávali generální ředitelé koncernových podniků.

613 S přidělené Vládě ČSSR byly v majetku Federálního ministerstva vnitra, které se o ně staralo ve svých garážích v Praze na Veleslavíně.

Řidiči, kteří Tatrou 613 S vozili vládní činitele byli řidičsky profesionálně vyškolení příslušníci SNB (Sbor národní bezpečnosti – tehdejší policie) a v seznamech příslušníků StB (Státní bezpečnost). Nalezli byste je ve funkci – Ochrana nejvyšších státních činitelů, jelikož plnili i funkci ochranky. Nikdo jiný než příslušníci SNB pracující v garážích FMV nesměl tyto vozy opravovat.

Tatry 613 S přidělené ÚV KSČ byly spravovány v garážích Ústředního výboru strany v Praze 8 – Kundratce. Poněvadž se členství v této politické straně a volené státní funkci u uživatelů Speciálů nerozlučně propojovalo, byla přítomnost příslušníků SNB v obou dvou garážích obvyklým jevem.

Záhy po Sametové revoluci, začal konec slávy těchto jedinečných provedení osobní Tatry. V roce 1990 sice stále ještě kolony Speciálů zabezpečovaly bezpečný průjezd novému prezidentovi, v květnu 1990 bděly nad hladkým průběhem návštěvy papeže, ale to byly jedny z jejich posledních akcí. Noví politici nechtěli jezdit v těchto provedeních, evokujících na každém kroku vzpomínky na nedávnou minulost, vyvolávající strach a odpor.

Nejen kvůli své špatné pověsti, ale i technickému zastarání se v roce 1991 Speciály pomalu ale jistě, začaly vytrácet z nejvyšších služeb a byly nahrazovány modernizovanými verzemi Mi-Long.“[1]

Vůz, který vidíte na fotografii výše byl registrován v okresu Nový Jičín mezi lety 1986 – 1988.

Zdroje

  1. Web tatra700.cz / Miloš Bukáček
  2. Fotografie: soukromý archiv pana Radima Sochy.