Počátkem 90. let se pan Otamír Švaněk rozhodl, že si pořídí Mustang. Vyhledal si inzerát na tento FORD MUSTANG 1. generace.
Na počátku devadesátek se lidem ani nesnilo o tom, že jednou budou dennodenně prohlížet stovky inzerátů aut na svém osobním počítači. Faktem je, že online inzertní systémy přišly do našich končin až v 2. polovině 90. let. Otamírovi nezbylo nic jiného, než kontaktovat majitele, aby mu zaslal fotografie.
![](https://90sczechroads.cz/wp-content/uploads/2021/05/Obrazek-64.jpg)
Majitel zaslal 2. fotografie. Na první (fotografie se ženou) je typ Mustanga po faceliftu (rok výroby cca 1967), na druhé je předfaceliftový typ (rok výroby cca 1964 – 1965). Podrobnější informace o vozech se bohužel propadly do dějin. Ota si již nevzpomíná, co měly vozy pod kapotou nebo kým byly vozy vlastněny. K nákupu nakonec vůbec nedošlo – Ota si nákup nakonec rozmyslel.
CO PROZRADÍ FOTOGRAFIE?
Ze druhé fotografie můžeme vyčíst pár informací. Je zřejmé, že byl vůz registrován v okresu Ústí nad Labem. Přibližně mezi lety 1986 – 1988 mu byla přidělena alfanumerická kombinace ULD 86-19. Můžeme tedy říct, že vůz brázdil našimi silnicemi už v 80. letech, tedy za socialismu.
![](https://90sczechroads.cz/wp-content/uploads/2021/05/image_50730753-scaled.jpg)
JAK SE K NÁM MOHL VŮZ DOSTAT?
„Vlastník automobilu „Made in USA“ byl bývalým režimem považován za jakéhosi spojence zlého a státem odsuzovaného „imperialistického“ světa. Navíc od znárodnění v únoru 1948 se k nám ameriky přestaly oficiálně dovážet a spolu se zánikem zastoupení zmizela i jakákoliv možnost servisu těchto vozů či pouhého získání náhradních dílů. Komunistické Československo se všemu západnímu uzavřelo a majitelé amerických aut byli nuceni provozovat své vozy s velkými problémy.“(1)
„Přesto se v tehdejší ČSSR nacházela spousta zajímavých amerik, které se k nám dostávaly nejrůznějšími způsoby. Nejčastěji jako vyřazené ambasádní vozy, odprodané přes podnik zahraničního obchodu Tuzex do rukou soukromých vlastníků, nebo jako individuální dovoz od známých zpěváků, sportovců a v neposlední řadě i cirkusů a varieté. Další častou alternativu představoval nákup amerického vozu Barrandovskými ateliéry pro potřeby natáčení. Posledním způsobem, jak se k nám do ČSSR americký vůz dostal, byla autonehoda cizího státního příslušníka na našem území, kdy se havarovaný vůz odprodal a posléze většinou amatérským způsobem opravil a opět provozoval.“(1)
PROVOZOVÁNÍ VOZU Z USA ZA SOCIALISMU
„Nutno podotknout, že tehdy nebyla auta z 50. a 60. let považována za veterány a téměř všichni majitelé je využívali jako dopravní prostředky denní potřeby. Největším problémem bylo udržet je v chodu, a to bez použití originálních náhradních dílů, které v ČSSR prostě neexistovaly. Bohužel nebyla k dostání ani odpovídající maziva a oleje, na což doplácely hlavně automatické převodovky. Přes všechny problémy byly ameriky pro své majitele jedinečnými stroji, které se jen tak nenabízely k prodeji a tudíž se velmi špatně sháněly.“(1)
90. LÉTA
Pád totalitního režimu znamenal pro majitele amerik velkou „úlevu.“ Trh západního světa se legálně zpřístupnil i pro ně a bylo tedy možné servisovat své vozy na patřičné úrovni. V devadesátých letech se též začaly objevovat prodejny a servisy, specializující se výhradně na vozy vyrobené v USA.
![](https://90sczechroads.cz/wp-content/uploads/2021/05/SKM_C558_te20010918130-41.jpg)
Například autorizovaný Autoservis Sedlčany s. r. o. nabízel prodej a servis vozů Jeep a Chrysler a svého času měl i rozsáhlý areál, ve kterém se prodávaly vozy ojeté. Zakoupit se u nich dal i, tehdy naprosto nový, Dodge Viper.
![](https://90sczechroads.cz/wp-content/uploads/2021/05/SKM_C558_te20010918130-4.jpg)
Autoservis Sedlčany s. r. o., rok 1994.
Zdroje:
1. Historie dění kolem amerických automobilů v naší republice (americancars.cz)
2. Autoservis Sedlčany – Svět motorů 1994, foto: František Fiala.
3. Fotografie Mustanga – soukromý archiv pana Otamíra Švaňka. Děkuji za sdílení a důvěru.