Píše se říjen 1995 a zatímco prodeje nových kompaktních aut válcuje nedávno uvedená Škoda Felicia, v našem hlavním městě se začíná psát další příběh (u nás) již nevídaného auta.
Toho času pan Zoran D. pracoval na Karlštejně a jednoho dne mu jeho kolegyně nabídla své auto. YUGO KORAL EFI 65 s pouhým nájezdem 15 tis. km bylo vyrobeno roku 1991 a určeno pro západní trh (původně dovezeno z Německa). Kolegyně se začala bát údržby a ceny náhradních dílů, poněvadž na Svazovou republiku Jugoslávii byly t. č. uvaleny sankce (až do října 1996).
Jak již bylo zmíněno: Yugo na fotografiích byl exportní typ EFI 65, který se lišil oproti ostatním Yugům motorem 1.3 o výkonu 65 koní. Mimo jiné mělo lité disky nebo palubní počítač. Zoran za něj zaplatil 82 500 Kč.
Auto Zoranovi vydělalo spoustu peněz a první léta provozu s autem byla naprosto bezproblémová. Jediné, co bylo třeba po koupi opravit, byly promáčklé dveře, k čemuž dříve došlo při svážení auta z kamionu. Yugo se nesčetněkrát podívalo do své domoviny v Jugoslávii a asi nejsilnějším zážitkem bylo, když v něm dovezli domů z porodnice svou prvorozenou dceru.
Auto se prodalo roku 2001 do Kladna a tam i “dožilo.” Zoran dodnes vzpomíná na Yugo velmi dobře. Dle jeho slov to byl nejspolehlivější vůz, který kdy vlastnil a to dříve vlastnil například Ford Taunus, Fiat Uno, Škodu Felicii, Renault Megane a Thalia, nyní Opel Astra.
Zajímavostí je, že YUGO dováželo své modely i do České republiky. Základní cena provedení KORAL 60 EFI činila v létě 1997: 209 900 Kč, provedení KORAL 65 EFI stálo v základu příznivých 218 900 Kč.
Fotografie vznikly v únoru 1996.
Zdroj: soukromý archiv pana Filipa Drenovace. Děkuji za zaslání a důvěru.