V 1. polovině 90. let se mohly vládní garáže pochlubit mnoha zajímavými auty.
Hovořit můžeme například o mnoha BMW řady 7 (E32), 530 a 320 FORDu EXPLORER Hradní policie, RENAULTu 21 TSE, CHEVROLETu CAPRICE CUSTOM, kterého Hrad získal darem od prezidenta Bushe st.
Zajímavostí byl též třílitrový a pancéřovaný OPEL SENATOR – svého času vlajková loď Opelu, který můžete vidět na dobové fotografii v příspěvku. I Senatora získal Hrad darem od prezidenta USA Bushe staršího.
Současnost: osud zavanul vládního Senatora na slovenské vrakoviště.
Dar od presidenta Bushe
V 1. polovině 90. let obdržel Hrad nespočet darů od institucí z celého světa. Od korejské ambasády obdržel vozy Daewoo a Hyundai, od portugalského presidenta Soarese jsme získali RENAULT 21 TSE.
Pád režimu vzbudil pozornost i ve Spojených státech amerických. Vzpomeňme například na nezapomenutelný projev prezidenta Havla v Kongresu USA 21. února 1990, kdy sklidil bouřlivý potlesk ve stoje.
Caprice, který Hrad taky získal od Bushe, měl motor o objemu 5,6 litrů a stejně jako Opel Senator byl pancéřovaný. Chevrolet měl držáky na státní vlajky i lampičky jež je osvětlovaly.
Nejen řidiči Chevroletu (ale všech Hradních vozidel) museli absolvovat speciální kurzy v zahraničí, v němž se simulovaly různé krizové situace. Tento výcvik se opravdu hodil – zejména při první a zároveň poslední návštěvě amerického prezidenta v Československu. Bush starší nás navštívil k příležitosti prvního výročí Sametové revoluce 17. listopadu 1990.
Fotografie v příspěvku vznikly v listopadu 1992 a toho času využíval prezident Havel k soukromým účelům LANCII THEMU TURBO, jež dostal rovněž darem od ředitele koncernu Fiat.
Zdroj fotografií a informací: Auto Tip 2/93; foto J. Maršíček
Foto Senatora z vrakoviště: soukromý archiv Pavola Studnického.