22. červen by měl být označován jako Mezinárodní den tuningu. Právě dnes před 20 lety vyšel první díl série akčních filmů RYCHLE A ZBĚSILE.
Tento film zásadně rozšířil povědomí o japonských vozech a zároveň ovlivnil kulturu tuningu po celém světě. Výjimkou nebylo ani Česko. Výsledkem byl masivní nárůst tuningových staveb a akcí, které byly (a stále jsou známé dodnes). Za zmínku stojí například tuning v Hradci Králové, Vyškově, v Mošnově a Brně nebo Mimoňské války, to byla neodmyslitelná součást automobilového života a setkávání v 0. letech.
To, co dnes přijde mladé generaci směšné a ubohé bylo pro naše strýce, otce, tety a matky jedinečné. Postavit stavbu s kvalitním vnitřkem i zevnějškem trvalo i několik let a shánět finance v rozvíjejícím se Česku bylo mnohdy velmi „bolestivé“. Přesto to někteří dokázali a z dnes již kultovních a ikonických aut postavili jedinečná, individuální umělecká díla.
Trend extrémních staveb ovšem postupně odešel s příchodem 10. let. Postupně jsme začali vídat (kdysi naleštěné a „kulervoucí“) stavby v inzerci za pár korun a postupem času i na autovrakovištích. Ti, kteří si svou stavbu uchovali v garáži, si ji dnes cení jako oko v hlavě.
Osobně nemám rád hanění a zesměšňování dobového tuningu. Oceňuji čas, práci a trpělivost, kterou do daných staveb jejich majitelé vložili. Jsem přesvědčen, že přijde opět doba, kdy se extrémní a výstřední tuning vrátí do módy. Ovšem v jaké podobě? To se už nechme překvapit…
Všichni majitelé dobových staveb jsou srdečně zváni na setkání přátel našeho projektu, které se bude konat v Autokině Strahov Praha již tuto sobotu, 26. 6. od 9. hodiny ranní. Věřím, že naše komunita vaše stavby ocení.
Zdroj: Soukromý archiv pánů Radima Sochy a Josefa Bubly. Děkuji za sdílení, zaslání a vaši důvěru.